Când am început să ne dăm seama că intrăm în conflict cu mama Geea, cu Pământul? În 2015, când s-a semnat Acordul de la Paris? În anii 2000, vizionând documentarul lui Al Gore, An Inconvenient Truth? La formularea Millennium Development Goals, în anii 1990? Pe când urmăream creativele acțiuni de protest ale Greenpeace la începutul anilor 1970? A mai fost ceva înainte?
Despre expoziție, artist, curator, echipă și proiect.
„Suntem, cu adevărat, în conflict cu Pământul care ne hrănește? Este o situație fără întoarcere sau încă mai putem face ceva?”
Această expoziție, care pare să se hrănească doar din interogații, nu își propune să răspundă la neliniștile care ne bântuie la început de mileniu, ci să avanseze ideea primordialității românești cu privire la identificarea problemei:
Specia umană lasă urme adânci pe scoarța Pământului, care din neatenție se pot transforma în fisuri care să ne înghită cu totul.
Printre primii care au conștientizat, teoretizat și experimentat această teză, au fost doi români de geniu, Grigore Antipa și Nicolae Georgescu-Roegen, care au atras atenția, constant, de acum mai bine de un secol, că felul în care ne ducem viața, ca societate globală, este perfectibil. Spre binele Planetei și al Omului.
Surprinzătoare este, poate, alăturarea lui Brâncuși în clubul acestor precursori ai teoretizării apelului la înțelepciune în relația noastră cu Pământul. Ce rol are acest auto-intitulat meșter-țăran, acest român din vechea țărănime în completarea acestei viziuni?
Expoziția își propune un ambițios meta-dialog cu vizitatorul, reinterpretând conceptul de dioramă*, alocând câte o dioramă artistică pentru fiecare dintre cei trei vizionari care au dezvoltat, cu aproape un secol în urmă, fundația pe care astăzi se construiește economia circulară, o economie care preia de la Pământ și de la natură mecanismele de design, producție, consum și reciclare.
Înțelegerea și acceptarea acestora reprezintă componenta culturală a amplului demers în care ne-am îmbarcat cu toții.
Dioramele și lucrarea „Culegătorul”, amplasată pe peluza de la intrarea în muzeu, propun un argument multidisciplinar și afirmă fără echivoc:
Expoziția readuce în atenția publică conceptele rezultate din opera de-o viață a celor trei precursori și evidențiază primordialitatea gândirii românești în stabilirea unor idei vizionare pentru fundamentarea unei economii în armonie cu Pământul.
O oportunitate de a folosi biologia la rezolvarea provocărilor din agricultură, energie, sănătate și
altele sectoare, cu beneficii economice, de mediu și sociale.
Știința organizării teritoriilor, știința care studiază structura și echilibrul ocupării spațiilor naturale de către om, sub triplul aspect al geografiei, al ecologiei și al socio-economiei.
Procesul de degradare a energiei într-un sistem din univers. În economie, principiul afirmă că toate resursele naturale folosite în procesul economic sunt degradate ireversibil.
Cioplirea directă în material, fără a folosi modele de ghips sau lut în pregătirea unei sculpturi. Brâncuși considera că materialul îl ghidează, scopul său fiind de a-i găsi forma ascunsă.
O expoziție-argument, care interoghează și provoacă, unde se pun împreună viziuni aparent eterogene, este un prilej pentru fiecare dintre noi de a ne alege argumentul de care avem nevoie pentru a contribui la construirea unei lumi durabile.
Un model de producție și consum care implică partajarea, reutilizarea, repararea, renovarea și reciclarea materialelor și produselor pentru a le extinde ciclul de viață.
Desemnează totalitatea formelor și metodelor de dezvoltare socio-economică, axate pe asigurarea unui echilibru între social, economic, ecologic și capital natural.
Investighează puterea recuperării şi valorificării tradiţiilor şi calitatea lor de resurse creative în activităţi economice sustenabile şi generatoare de locuri de muncă.
Un tip de turism ecologic de reconectare la natură, făcut în tihnă, cu grijă față de mediu și natură, cu experiențe ce susțin dezvoltarea comunităților și valorificarea culturii locale.
Expoziția este realizată de Teodor Frolu și Dan Vezentan și, sub titlul Building on a Sustainable World, a beneficiat de calitatea de invitat special la BOZAR, centrul cultural din Bruxelles, în 2019, la colocviul internațional Culture4Future, organizat de Comisia Europeană.
Pe 6 august 2020, a avut loc vernisajul expoziției „De ce ne rabdă Pământul?”.
Au participat: Teodor Frolu, curatorul expoziției, Dan Vezentan, artistul, Luis Ovidiu Popa, directorul general al Muzeului Naţional de Istorie Naturală „Grigore Antipa”, László Borbély, coordonatorul Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă, Ivan Patzaichin, președintele Asociației Ivan Patzaichin – Mila 23, Doina Lemny, muzeograf onorific la Muzeul Național de Artă Modernă, Centrul Pompidou, Paris, Giorgio Ficcarelli, șeful secției Cultură, Direcția Generală pentru Cooperare Internațională și Dezvoltare DEVCO, Comisia Europeană și Irina Cios, directorul AFCN.
Vă invităm să vizionați înregistrarea evenimentului de deschidere a expoziției în materialul video de alături.
Vă invităm la un tur virtual de vizitare a expoziției „De ce ne rabdă Pământul?“ în galeria noastră fotografică.
Expoziția a fost organizată în perioada 6 august – 30 septembrie 2020 de DC Communication în colaborare cu Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa”, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă, și cu Asociația Ivan Patzaichin – Mila 23, ca parte din proiectul cultural pluridisciplinar „Este dezvoltarea unei lumi durabile un act cultural? Antipa, Brâncuși, Georgescu-Roegen”, co-finanțat de AFCN.
Proiectul beneficiază de aportul generos al Aqua Carpatica, precum și de sprijinul oferit de București FM.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Artist: Dan Vezentan
Curator: Teodor Frolu
Grafică: Victor Jantea
Cercetare, text, video-art: Oana Costinaș, Claudia Corneanu, Alina Jantea, Eugen Stafie
Web design & development: Theo Herinean, Oana Costinaș
Cu mulțumiri: doamnei Doina Lemny, expert Brâncuși