Travling: Tradiții Creative este o încercare de video-documentare a modalităților prin care patrimoniul cultural și natural contribuie la dezvoltarea comunităților, din punct de vedere economic, turistic, social, cultural și identitar.
Rețeaua România Tradițiilor Creative continuă punerea în context a regândirii tradițiilor cu proiectul „Travling: Tradiții Creative”, care investighează puterea recuperării, actualizării și valorificării tradițiilor, dar și calitatea acestora de a reprezenta resurse creative pentru activități economice sustenabile, profitabile și generatoare de locuri de muncă.
Travling* – tradiții creative: Asociația Ivan Patzaichin – Mila 23
Punctele de gastronomie locală, o inițiativă pornită de Asociație în 2015, care se referă la bucătăriile particulare, care servesc turiștilor rețete specifice zonei, și se pot afla în spațiul micilor ferme, exploatații familiale, stâne sau adăposturi pescărești.
Travling* – tradiții creative: Școala de la Piscu
Şcoala de la Piscu este un loc, o stare de spirit şi o provocare pentru oricine doreşte să simtă frumuseţea patrimoniului cultural românesc şi să se familiarizeze cu valorile acestuia. S-a născut din proiectele Asociaţiei Gaspar, Baltasar & Melchior, ONG cu misiune cultural educativă care lucrează din anul 2006 în satul Piscu din județul Ilfov, fostă vatră de olari.
Ţelul Adrianei și a lui Virgil Scripcariu, fondatorii școlii, este să contribuie la formarea unor generaţii mai conştiente de moştenirea noastră culturală şi mai ataşate de acest frumos martor al istoriei.
Travling* – tradiții creative: Kraftmade
Păstrarea tradiției și reinventarea ei pentru a o face relevantă în zilele noastre fac din KraftMade un etalon al conceptului de „tradiții creative ”. Dar, mai mult decât atât, ei aplică, instinctiv, aproape toate caracteristicile economiei circulare: design pentru o viață mai lungă a produsului, soluții de reparare și reciclare a acestuia, folosirea creativă a materiilor prime în integralitatea lor, pentru limitarea risipei.
Kraftmade gândește și regândește obiecte de design interior, pornind de la tipare, calapoade și matrițe tradiționale. Dar tiparele sunt mai ales mentale, sunt cele care definesc procesele de gândire și regândire, de design. Scopul nu este de a produce pur și simplu, ci de a proiecta într-un mod eficient, a folosi cele mai potrivite materiale, a acorda valoarea cuvenită muncii meșterului, a păstra legătura cu trecutul, și apoi a-l introduce într-un circuit comercial modern.
Travling* – tradiții creative: Pro Patrimonio
Colecția de obiecte de design #HonestGoods, inspirată de Vila Golescu, este un proiect de anduranță, în care salvarea și reactivarea patrimoniului cultural merg mână în mână cu educația și construirea punților de legătură între comunități. Proiectul este inițiat și gestionat de Fundația Pro Patrimonio, o asociație născută din îngrijorarea față de starea actuală a patrimoniului cultural și natural românesc.
Protagoniștii materialelor video sunt: Fundația Pro Patrimonio, Kraftmade, Asociația Ivan Patzaichin – Mila 23 și Școala de la Piscu – membri ai comunității România Tradițiilor Creative, o rețea care a luat naștere în 2017 din necesitatea de a aduce la un loc arta, meşteşugurile şi industriile creative, alături de antreprenori, reprezentanţi ai patrimoniului cultural, instituții și organizații care se îngrijesc de păstrarea tradiției și reinventarea ei pentru a o face relevantă în zilele noastre.
Conceptul „Travling”, specific industriei cinematografice, se referă la acel cadru de film în care camera de filmat se mișcă în sincron cu subiectul filmării. Protagoniștii care, prin activitatea lor, contribuie la promovarea conceptului de „tradiții creative” se află într-o permanentă evoluție și prezentarea acestei evoluții poate duce la demontarea și explicarea acestei idei generoase.
Exemplele de bună practică prezentate în filme pot deveni modele inspiraționale pentru alte proiecte care își propun să valorifice creativ diferite elementele de cultură tradițională. Rolul educativ al mini-documentarelor este dublat de nevoia de a defini conceptul de tradiții creative, un domeniu încă insuficient explorat, care poate contribui la definirea și consolidarea brand-ului de țară al României.
Întreaga serie de filme este disponibilă pe canalul de YouTube: https://www.youtube.com/traditiicreative/ și în pagina de Facebook a rețelei: https://www.facebook.com/TraditiiCreative/
Proiectul Travling: Tradiții Creative este inițiat de DC Communication și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).
Parteneri media: Citatepedia, CINEPUB, BucurestiFM, Igloo media, Modernism Punct Ro, Revista Zeppelin.